چگونه می‌توان ریشه‌‌ی ضعیف مو را تقویت کرد؟

چگونه می‌توان ریشه‌‌ی ضعیف مو را تقویت کرد؟

اگر متوجه ریزش شدید موهایتان شدید، ممکن است ریشه‌ی مویتان ضعیف شده باشد. خوشبختانه، راه‌حل‌های آسان و ارزانی برای تقویتشان وجود دارد. استفاده از محصولات تقویت کننده را در نظر بگیرید و تمام سعی‌تان را بکنید تا از مواد شیمیایی دور بمانید. استفاده از ابزارهای حرارتی، میزان مصرف شامپو و رنگ کردن موها را به حداقل برسانید. برای داشتن موهای سالم و پرپشت، یک رژیم غذایی متعادل را دنبال کنید و آب بیشتری بنوشید. به طور معمول حدود ۶ هفته طول می‌کشد تا موهایتان به طور قابل توجهی محکم‌تر شوند. 


بخش اول استفاده از محصولات تقویت کننده


۱. از محصولات بدون سولفات برای داشتن موهای محکم و قوی استفاده کنید

محصولات مو با مواد شیمیایی سخت مانند سولفات‌ها، فولیکول‌های اطراف ریشه‌‌ی مو را سست می‌کند. با گذشت زمان و استفاده بیش از حد از این محصولات، ریشه‌ی موهایتان سست می‌شود. لیست مواد تشکیل دهنده در پشت بطری‌ را بررسی کنید و به دنبال افزودنی‌های بدون سولفات باشید. 

شامپوی بدون سولفات

۲. پوست سرتان را با روغن مو مرطوب کنید تا ریشه‌‌ی موهایتان تقویت شود

پوست سر سالم و تغذیه شده، به رشد مو و سلامت فولیکول‌ها کمک می‌کند. روغن موی مورد علاقه‌تان را روی پوست سر‌تان ماساژ دهید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه روی موهایتان بماند سپس آن را بشویید. سعی کنید حداقل هفته‌ای یکبار این کار را انجام دهید تا پوست سرتان را مرطوب نگه دارید.

  • اگر روغن مو ندارید، به جای آن از روغن نارگیل و یا روغن بادام استفاده کنید.

آغشته کردن پوست سر با روغن مو

۳. برای تغذیه ریشه‌های مو از شامپو کراتین استفاده کنید

کراتین، یک پروتئین طبیعی است که در ساقه‌های مو یافت می‌شود. شامپو کراتین را برای کمک به جلوگیری از ریزش مو و موخوره استفاده کنید. برای تقویت ریشه‌های مو، شامپو را روی پوست سرتان بمالید تا ریشه‌ی موهایتان تقویت شود. 

شستن مو با شامپو کراتین

۴. برای مرطوب کردن و تقویت مو از ماسک مو استفاده کنید

ماسک مویی را انتخاب کنید که برای تقویت موهایتان طراحی شده است، زیرا این نوع ماسک‌ها‌ به ریشه‌‌ ضعیف مو کمک می‌کنند. به دنبال کلماتی مانند “کاهش ریزش مو”، “برای موهای آسیب دیده” یا “تقویت” روی بسته‌ی محصول بگردید. ماسک را روی موهای مرطوب بمالید و بگذارید حدود ۳۰ دقیقه یا مطابق دستورالعمل روی جعبه، روی موهایتان بماند.

  • در صورت امکان، ماسک موی طبیعی را انتخاب کنید، زیرا به حفظ روغن‌های طبیعی موجود در مو کمک می‌کنند. 

استفاده از ماسک مو


بخش دوم جلوگیری از ریزش و آسیب دیدگی مو


۱. موهایتان را با آب گرم بشویید تا از خشکی آن جلوگیری کنید

هنگامی که موهایتان را در حمام می‌شویید از دمای بیش از حد آب استفاده نکنید، زیرا رطوبت طبیعی موهایتان را از بین می‌برد و ریشه‌‌ی موهایتان را ضعیف‌تر می‌کند. 

  • اگر موهای ضعیفی دارید از رفتن به استخرهای گرم به طور منظم خودداری کنید، زیرا محیط‌های گرم نیز باعث خشک شدن مو می‌شوند. 

شستن مو با آب گرم

۲. در هفته فقط ۱ یا ۲ بار موهایتان را بشویید

اگر موهایتان را هر روز می‌شویید باید بدانید که با این کار آن‌ را خشک و شکننده‌تر می‌کنید. برای محکم نگه داشتن ریشه‌ها، موهایتان را بیش از یکبار در هفته نشویید. 

  • در زمان چرب شدن موهایتان، از شامپوی خشک استفاده کنید. 
  • سعی کنید با ملایمت موهایتان را بشویید.

شستن مو 2 بار در هفته

۳. انواع مدل‌های مو را امتحان کنید تا از ضعیف شدن فولیکول‌ها جلوگیری شود 

اگر هر روز موهایتان را یک مدل می‌بندید باعث می‌شود ریشه‌ی موهایتان آسیب ببیند. سعی کنید هر روز مدل‌های مختلفی را امتحان کنید تا موهایتان کمی استراحت کند. مثلا یک روز موهایتان را ببافید، روز بعد آن را باز بگذارید و روز بعد آن را گوجه‌ای ببندید.

  • از محکم بستن موهایتان اجتناب کنید، چون ریشه‌ی موهایتان ضعیف می‌شود.

بستن مو با مدل های مختلف

۴. از وسایل حرارتی استفاده نکنید

با گذشت زمان و استفاده مداوم از وسایل حرارتی مثل سشوار، فرکننده‌ها و یا صاف کننده‌ها فولیکول‌های مو ضعیف می‌شوند و ریشه‌‌ی مو آسیب می‌بینند. اجازه دهید موهایتان به طور طبیعی و بدون استفاده از وسایل حرارتی در معرض هوا خشک شود.  

  • قبل از استفاده از وسایل حرارتی، همیشه از اسپری محافظ مو استفاده کنید تا آسیب‌های ناشی از گرما را به حداقل برسانید.

استفاده از وسایل حرارتی ممنوع

۵. از رنگ کردن مو خودداری کنید

استراحت دادن به مو بعد از رنگ کردن باعث می‌شود که مو، روغن‌ طبیعی مورد نیازش را بدست آورد. اگر ریشه‌ی موهایتان ضعیف است و ریزش دارد، از رنگ موی دائمی استفاده نکنید. اگر می‌خواهید موهایتان را رنگ کنید، بهتر است این کار را هر ۶ ماه یکبار انجام دهید تا موهایتان کمتر آسیب ببیند. 

  • توجه داشته باشید که دکلره مو، بیشتر از رنگ کردن به موهایتان آسیب می‌رساند.

رنگ مو


بخش سوم تقویت موها با مواد مغذی مناسب


۱. برای تقویت ریشه‌‌ی مو، مکمل‌های ویتامین A، B، C و یا E را مصرف کنید

این دسته از مکمل‌ها به تقویت مو و براق شدنشان کمک می‌کند. با گذشت زمان، می‌توانند به تقویت ریشه‌های مو کمک کند و موهایتان را ضخیم‌تر کنند. از یک مولتی ویتامین مصرف کنید که تمام مکمل‌های ذکر شده در آن وجود داشته باشد و یا می‌توانید مکمل‌ها را جداگانه مصرف کنید. دستورالعمل مصرف مکمل را در پشت جعبه مطالعه کنید. در صورت باردار بودن یا داشتن بیماری خاص با پزشکتان مشورت کنید.

  • در صورت امکان، از ویتامین‌های ارگانیک استفاده کنید، زیرا دارای بالاترین مواد مغذی با کیفیت هستند.

مولتی ویتامین

۲. رژیم غذایی متنوع و سالمی داشته باشید

تمام تلاشتان را برای گنجاندن میوه و سبزیجات تازه در رژیم غذایی‌تان بکنید، زیرا با این کار همه ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای سالم نگه داشتن ریشه‌‌ی مو را دریافت می‌کنید. در صورت امکان محصولات ارگانیک بخرید، زیرا حاوی سموم آفت‌کشِ مضر نیستند.

رژیم غذایی سالم
 

۳. روزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشید تا به ریشه‌ی ضعیف موهایتان کمک کنید

مرطوب نگه داشتن مو باعث می‌شود موهایتان براق و از ضعیف شدن ریشه‌‌ی مو جلوگیری شود. هنگامی که ورزش می‌کنید و یا هوا گرم است بهتر است آب بیشتری بنوشید.

  • آب بدون گاز فواید بیشتری نسبت به آب گازدار دارند. 
  • همیشه یک بطری آب دنبالتان داشته باشید تا آب مورد نیاز بدنتان را تامین کنید. 

نوشیدن آب

بیشتر بخوانید: روغن سیاه دانه معجزه‌ای برای رشد مجدد مو

نظر دهید

پاسخ دهید

بازیابی رمز عبور
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0