طراحی لباس رویایی فیلم “اما”، تلفیقی از فرهنگ بریتانیا و خلاقیت طراح لباس

فیلم “اما” به کارگردانی “آتم د وایلد” که سابقا عکاس مد و فشن بوده است؛ اقتباسی جدید از یکی از رمان‌های “جین آستن” به همین نام است. آنیا تیلور جوی که در مینی سریال ” کویین گامبیت” نیز خوش درخشیده بود، در این فیلم، ایفای نقش اصلی را به عهده دارد. لازم به ذکر است که این بازیگر برای ایفای همین نقش، برنده جایزه گلدن گلوب شد.

آشنایی با تیم سازنده فیلم EMMA

کارگردان این فیلم با یک رزومه بسیار قوی به میدان آمده است. او که برای برند “پرادا” Prada عکاسی و ضبط ویدئو انجام داده است؛ تهیه کننده و عکاس کاور آلبوم موزیسین‌های بسیاری نیز بوده است و این فعالیت‌ها را در کارنامه خود دارد. این کارگردان برای روایت تصویری داستان “جین آستن” می‌بایست یک تیم بسیار صمیمی و از نظر فکری همسو، را گردهم می‌آورد و همین کار را هم کرد. گروهی که پالت رنگی چشم نواز لباس‌های این داستان را جلوی دوربین برد عبارتند از: الکساندرا بیرن، طراح لباس فیلم که در گذشته نیز برنده جایزه اسکار شده بود. الکساندرا سابقا برای فیلم و سریال‌های درام تاریخی از جمله “الیزابت” و “ماری، ملکه اسکاتلند” به طراحی لباس پرداخته بود. مارز النگان، استایلیست مو و آرایش؛ و کیو کوئین طراح تولید، دو مهره کلیدی دیگر این تیم منسجم و قوی هستند.

بررسی کارکردهای لباس در سریال queen’s gambit

 طراحی لباس فیلم EMMA

سرگذشت مد و بازی رنگ‌ها در فیلم “اما”

این گروه خلاق، مدهای رایج سال‌های ۱۸۰۰ میلادی انگلستان را به رشته تصویر درآوردند: رنگ‌های پاستلی شاداب، استفاده از نارنجی پررنگ، صورتی، گلبهی و آبی تیره در پارچه‌های لباس از جمله این موارد بودند. رنگ‌ها در آن زمان بیانگر و نشان دهنده طبقه اجتماعی و ثروت افراد بوده‌اند. کارگردان این
فیلم عنوان کرده است که بابت این حجم از رنگ و طراوت که می‌بایست بر پایه و اساس تاریخی مد آن زمان در طراحی لباس فیلم لحاظ می‌شده؛ هیجان داشته است.

دهه میلادی مذکور زمانی بوده است که مد و فشن مربوط به بانوان به تازگی شروع به انتشار یافتن در جراید کرده بود و در نتیجه “اما” که جزو طبقه مرفه محسوب می‌شد؛ با کمد لباس جذاب خود این موضوع را به بیننده می فهماند که مدها را دنبال می‌کرده است. دامن‌های لبه توری، آستین‌های پفی و یقه‌های خاص از نقاط چشم گیر طراحی لباس‌های شخصیت‌های این فیلم هستند. استفاده از کلاه‌ها را نیز باید از نقاط قوت طراحی لباس این فیلم به شمار آورد.
از آنجا که در طول فیلم، بازه زمانی یک سال در جریان است؛ این تیم با استفاده از پارچه‌های پترن گلدار، عبور فصل‌ها و تغییر کدهای پوشش را به نمایش گذاشته‌اند.

نقش مکمل طراحی دکوراسیون داخلی

تیم تحقیقاتی فیلم برای نزدیک‌تر شدن طراحی لباس‌های این فیلم به واقعیت آن زمان انگلستان، از موزه “جان سوآن” دیدن می‌کنند تا با معماری داخلی، هنر و فرهنگ، جنس‌های مختلف پارچه‌های مصرفی آن زمان و تکنیک‌های خیاطی آن دوره آشنا شوند. نکته جالب توجه دیگری که این تیم مبتکر برای ایجاد یک اتمسفر چشم‌نواز در طول فیلم از آن بهره برده است این است که رنگ‌های کاغذ دیواری‌های مربوط به هر سکانس، با لباس‌های شخصیت‌های حاضر در همان صحنه انتخاب شده و دارای هارمونی است.

شنیدن صدای مد از سریال امیلی در پاریس

طراحی لباس فیلم EMMA

نکات اساسی گریم سر و صورت

انتخاب آرایش مو و صورت بازیگران نیز در این فیلم در راستای ایجاد همین جلوه‌های بصری انتخاب شده‌اند. فر موهای “اما” منحصر هستند و داستانی پشت این انتخاب هست. فر موی “اما” به سبک فرهای درشت شنیون عروس‌های دهه نود میلادی انتخاب نشده بود و چیزی که استایلیست فیلم Marese
Langan برای شخصیت “اما” در نظر گرفته بود، فر ریز به اصطالح عروسکی بود تا بیشتر از هرحالت دیگری به شخصیت احساساتی او همخوانی داشته باشد.

 طراحی لباس فیلم EMMA

منبع الهام تیم کارگردانی برای طراحی لباس

بعد از مرور تمام نقاط قوت طراحی لباس این فیلم، این پرسش به ذهن می‌آید که منبع الهام و اقتباس کارگردان این فیلم و تیمش چه چیزی بوده است؟
این کارگردان در این باره گفته است که از فیلم “ماری آنتوانت ” ساخته “سوفیا کوپولا” برای قسمت‌هایی الهام گرفته است. همچنین “د وایلد” در این مورد عنوان کرده است که برای این کار از تماشای کارتون‌ها و کاریکاتورهای مربوط به همان دهه‌های میلادی کمک می‌گرفته است.

بررسی طراحی لباس و گریم در سریال “Euphoria”

طراحی لباس فیلم EMMA

فشن و نمایش ویژگی‌های شخصیتی انسان‌ها

از آنجا که این فیلم با کمدی و طنز و شوخی نیز همراه است در جاهایی حتی از مد و فشن و طراحی لباس برای تمایز ویژگی‌های شخصیتی نقش‌های فیلم نیز استفاده شده است. از نظر کارگردان این فیلم حتی فشن نیز می‌تواند گاهی ” تمسخرآمیز” باشد؛ به خصوص در شرایطی که شخص حتی نداند که چقدر با
پوشیدن یک لباس خاص می‌تواند خنده‌دار به نظر بیاید. یکی از بارزترین مثال‌ها برای روشن کردن این نقل قول شخصیت خانم آقای “التون” است. شخصیتی مقید که همنشینی با او برای اکثریت طاقت فرسا است. افراط و تفریط این شخصیت در مرتب بودن و باشکوه به نظر رسیدن در سبک لباس پوشیدن او هویدا شده و در نهایت تقابل او با شخصیت ساده پسند ولی ظریف “جین فیرفکس” به بیننده منتقل می‌شود.

اوج هنر و مهارت “الکساندرا بیرن” که نثر “جین آستن” را مقابل چشمان بیننده فیلم به نمایش گذاشته است و شخصیت دو بانو با خصوصیات متفاوت را بازگویی کرده است. آرایش موی اغراق آمیز خانم “التون” نیز نمایانگر مضحک بودن ابتذال گاه به گاه او در برخورد با دیگران است.

طراحی لباس رویایی فیلم “اما”، تلفیقی از فرهنگ بریتانیا و خلاقیت طراح لباس

چگونه سبک پوشش “اما” را برای زندگی امروزه پیاده کنیم؟

اگر عاشق سبک لباس پوشیدن EMMA شده باشیم؛ ممکن است بخواهیم المان‌هایی هرچند کوچک از سبک پوشش آن زمان را به کمد خود دعوت کنیم. آنچه که در لباس‌های “اما” خودنمایی می‌کند. آستین‌های پفی، استفاده از پارچه‌های لطیف مثل ابریشم است. همچنین حضور دائمی رنگ‌های پاستلی در بین پالت رنگی
کمد لباس‌تان را هیچگاه نباید فراموش کنید.

طراحی لباس رویایی فیلم “اما”، تلفیقی از فرهنگ بریتانیا و خلاقیت طراح لباس

Low heels go a long way

“اما” دختری سرشار از عزت نفس و با سطح توقع بالاست. اما در مورد کفش، هیچگاه پاشنه بلند انتخاب او نیست. با اینکه او دختری است که خصوصیات منحصربه خودش را دارد و نسبت به دوستانش از طبقه اجتماعی بالاتری نیز برخوردار است هیچگاه نمی‌بینیم که کفش پاشنه بلند به پا کند.
Low heels go a long way

گویی در نظر “اما” کفش‌های بدون پاشنه یا فلت می‌توانند همراه بهتری برای پیمودن مسافت‌های طولانی باشند. “اما” مثال نقضی است برای ضرب المثل:
Keeps your head, heels and standards high

طراحی لباس رویایی فیلم “اما”، تلفیقی از فرهنگ بریتانیا و خلاقیت طراح لباس

مورد دیگر استفاده از گوشواره و اکسسوری‌هایی مثل گل‌سر و کلیپس برای آراستگی موهاست که هیچگاه در استایل “اما” از قلم نمی‌افتادند.

نظر دهید

پاسخ دهید

بازیابی رمز عبور
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0