رشد سریع ناخن فقط در ۵ روز!

رشد سریع ناخن فقط در 5 روز!

ناخن و مو از پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده‌ است. ناخن‌های دست سریع‌تر از ناخن‌های پا رشد می‌کنند و به طور کلی رشد ناخن‌های پا کمی آهسته‌تر است. در برخی از موارد مثل: اختلالات هورمونی، افزایش سن، برخی بیماری‌ها و مصرف بعضی از داروها باعث می‌شود رشد ناخن‌ها کاهش یابد. همه‌ی افراد دوست دارند ناخن‌هایی محکم و با رشد سریع داشته باشند. انجام دادن برخی از کارها باعث می‌شود ناخن‌هایتان سریع‌تر رشد کند و محکم‌تر شود. 


تقویت و محافظت از ناخن‌ها


۱. از سفت‌کننده‌های ناخن استفاده کنید

برای تقویت‌ و محافظت کردن از ناخن‌هایتان در برابر شکستگی، از سفت‌کننده‌ی ناخن استفاده کنید. سفت‌کننده‌ها، به حفظ و جلوگیری از شکستن‌ ناخن‌ها کمک زیادی می‌کنند.  

  • به یاد داشته باشید، در صورتی که از تقویت کننده‌ و یا سفت‌کننده استفاده می‌کنید، ناخن‌هایتان دیرتر شکسته می‌شوند.
  • شما می‌توانید از این لاک، هنگامی که ناخن‌هایتان تازه رشد کرده‌ است نیز استفاده کنید تا از آن‌ها محافظت شود.
  • هنگام استفاده از لاک سفت‌کننده، توجه داشته باشید که ناخن‌هایتان تمیز و عاری از هرگونه لاک باشد تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.
  • متخصصان زیبایی بر این باورند که استفاده‌ی طولانی مدت از سفت‌کننده‌ها باعث می‌شود ناخن‌هایتان ضعیف‌ و شکننده‌تر شود.

استفاده از سفت‌کننده‌ ناخن

۲. برای محافظت در برابر سرما و مواد شیمیایی از دستکش استفاده کنید

به یاد داشته باشید در هنگام سرما، علاوه بر استفاده از لوسیون، از دستکش نیز استفاده کنید. اگر با هر نوع مواد شیمیایی مانند محصولات تمیز کننده خانگی کار می‌کنید بهتر است برای محافظت از ناخن‌هایتان و جلوگیری از شکستن آن‌ها از دستکش لاتکس استفاده کنید.

پوشیدن دستکش

۳. از تماس طولانی مدت ناخن‌‌ با آب اجتناب کنید

 اجازه ندهید ناخن‌هایتان برای مدت طولانی مثل ظرف شستن و یا شنا کردن در آب غوطه‌ور شود، زیرا ناخن‌هایتان ضعیف و شکننده می‌شود و باعث می‌شود که ناخن‌هایتان را کوتاه کنید. بنابراین هنگام شستن ظرف، از دستکش استفاده کنید.

شستن ظرف با دستکش

۴. یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید

همانطور که قبلا به آن اشاره شد ناخن‌ها از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده‌اند. بنابراین برای رشد سریع‌تر ناخن‌هایتان، باید پروتئین مصرف کنید. کمبود پروتئین، باعث ایجاد لکه‌های سفید روی ناخن‌هایتان می‌شود و آن‌ها را ضعیف‌تر می‌کند. به این نکته دقت کنید که اگر جزو افرادی هستید که پروتئین را به مقدار کافی استفاده می‌کنید نیازی به مصرف اضافه‌تر آن نخواهید داشت، چرا که مصرف بیش از اندازه‌ی پروتئین باعث چاقی، آسیب رساندن به کلیه و دیابت می‌شود، بنابراین در مصرف آن تعادل را رعایت کنید.

  • برای محکم شدن ناخن‌هایتان، سعی کنید طیف گسترده‌ای از غذاهای سالم از جمله: میوه، سبزیجات، پروتئین بدون چربی، غلات کامل و لبنیات کم‌چرب را مصرف کنید.

رژیم غذایی سالم

۵. از مکمل‌های بیوتین استفاده کنید

بیوتین به تقویت ناخن‌های شکننده کمک می‌کند و باعث می‌شود که ناخن‌ها به راحتی شکننده و ضعیف نشوند. مصرف مکمل بیوتین باعث می‌شود ناخن‌ها سریع‌تر رشد کنند. خوردن غذاهایی که حاوی بیوتین هستند نیز می‌تواند به رشد ناخن‌هایتان کمک کند.

  • تخم‌مرغ، لوبیا، آووکادو، موز و ماهی قزل‌آلا منبع غنی از بیوتین هستند.

مکمل‌ بیوتین


مراقبت از دست و ناخن‌


۱. دست و ناخنتان را مرطوب کنید

استفاده از مرطوب‌کننده روی دست و ناخن‌ باید بخشی از روتین بهداشت ناخن‌‌هایتان باشد. انجام این کار به محافظت از ناخن‌ها در برابر خشکی کمک می‌کند و باعث می‌شود که تقویت شوند و سریع‌تر رشد کنند. سعی کنید روزی دو بار یا هر زمانی که احساس کردید خشک شده‌اند، مرطوب‌کننده را روی دست و ناخن‌هایتان بزنید. 

  • از یک لوسیون غلیظ استفاده کنید.
  • هنگام استفاده از لوسیون، توجه داشته باشید که آن را روی ناخن‌ و ناحیه اطراف کوتیکول نیز ماساژ دهید.
  • پس از شستن دست‌ها حتما از لوسیون استفاده کنید، زیرا صابون، روغن‌های محافظ طبیعی ناخن‌ را خارج می‌کند و باعث آسیب‌پذیری در برابر شکستگی می‌شود. 

استفاده از لوسیون دست

۲. لبه‌های ناهموار ناخنتان را مرتب کنید

اگر متوجه شکستگی در لبه‌ ناخنتان شده‌اید، بهتر است آن را با ناخن‌گیر مرتب کنید و سر ناخن‌ها را گرد کنید. بهترین زمان برای کوتاه کردن ناخن‌ها زمانی است که از حمام بیرون آمده‌اید چون نرم هستند.

  • ناخن‌های خود را از ته نگیرید، چرا که خیلی کوتاه کردن ناخن‌ها باعث می‌شود باکتری‌ها و یا قارچ‌ها به زیر ناخن نفوذ کنند و منجر به ایجاد عفونت شوند.

کوتاه کردن ناخن با ناخن گیر

۳. مراقب کوتیکول ناخنتان باشید

کوتیکول، مهمترین قسمت ناخن است و از عفونت جلوگیری می‌کند. کوتاه کردن ناخن در زمانی که بسیار خشک است می‌تواند به کوتیکول ناخن‌ آسیب برساند. رعایت کردن این مورد باعث می‌شود ناخن‌هایتان سریع‌تر رشد کند:

  • برای عقب زدن کوتیکول و همینطور جدا کردن آن از سطح ناخن، بهتر است از یک پوشر یا عقب‌زن ناخن استفاده کنید. بهتر است این کار را هنگامی که کوتیکول ناخن نرم است انجام دهید تا آسیب کمتری به ناخن‌‌هایتان وارد کند. برای نرم کردن کوتیکول می‌توانید نوک انگشتان خود را در آب گرم قرار دهید تا نرم شوند، سپس از پوشر استفاده کنید.
  • برای حفظ جریان خون، کوتیکول ناخن‌ را ماساژ دهید. این کار به رشد سریع ناخن شما کمک نمی‌کند ولی باعث تقویت آن می‌شود و برای مدت زمان طولانی باعث می‌شود ناخن‌ها سالم‌تر و قوی‌تر شوند.
  • از بریدن کوتیکول‌های ناخن اجتناب کنید، این کار منجر به خونریزی و عفونت‌ می‌شود.

قرار دادن ناخن در ظرف آب

۴. ناخن‌هایتان را گرد کنید

ناخن‌هایتان را به شکل مربع فرم ندهید، چون به لباس و سایر سطوح گیر می‌کند و باعث می‌شود سریع‌تر شکسته شوند، بنابراین توصیه می‌شود سر ناخن‌هایتان را گرد کنید.

  • اگر ناخن مربعی را دوست دارید، سعی کنید لبه‌های آن را گردتر کنید تا کمتر به اجسام گیر کند. 

گرد کردن لبه ناخن


جلوگیری از جویدن ناخن


۱. ناخن‌هایتان را مانیکور کنید

اگر متوجه لبه‌های ناهموار روی ناخنتان شده‌اید، ممکن است وسوسه شوید که آن را بجوید. به همین دلیل یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از ناخن جویدن این است که ناخن‌هایتان را مانیکور کنید.

  • سعی کنید حداقل یکبار در هفته، ناخن‌تان را مانیکور کنید.
  • اگر جزو افرادی هستید که دوست ندارید ناخن‌هایتان را مانیکور کنید بهتر است آن را سوهان بکشید و لاک بزنید.
  • شما می‌توانید از لاک جلوگیری از جویدن ناخن استفاده کنید. این محصول تلخ مزه است و باعث می‌شود که ناخن جویدن را ترک کنید.

لاک زدن ناخن

۲. استرس‌تان را مدیریت کنید

افزایش استرس، شانس شما را برای جویدن ناخن بیشتر می‌کند. با این حال با مدیریت استرس می‌توانید میل به جویدن ناخن را کاهش دهید. برخی از استراتژی‌هایی که به کاهش استرس کمک می‌کنند عبارتند از:

  • فعالیت بدنی مثل پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری، رقصیدن یا شنا کردن
  • تمرین یوگا
  • نفس عمیق کشیدن
  • مدیتیشن

یوگا

۳. راهی برای مشغول کردن دست‌تان پیدا کنید

اگر دست شما آزاد باشد، این احتمال وجود دارد که ناخن‌هایتان را بجوید. با این وجود، اگر بتوانید بیشتر اوقات دستتان را مشغول کنید احتمال جویدن ناخن‌هایتان نیز کاهش می‌یابد. برخی از فعالیت‌هایی که به شما کمک می‌کند:

  • ساز زدن
  • بافتنی یا قلاب‌بافی
  • ساخت جواهرات
  • پخت و پز

بافتنی

۴. به پزشک مراجعه کنید

اگر تلاش‌های شما برای نجویدن ناخن‌ نتیجه‌ای نداشت، بهتر است با یک پزشک مشورت کنید تا ریشه‌ی آن را پیدا کند و به شما راهکارهایی نشان دهد تا بتوانید آن را ترک کنید.

صحبت کردن با پزشک 

بیشتر بخوانید: چگونه ناخن‌های سالم و محکمی داشته باشید؟

نظر دهید

پاسخ دهید

بازیابی رمز عبور
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0