با این ۳ روش، سرماخوردگی‌تان را سریع‌تر درمان کنید

با این 3 روش، سرماخوردگی‌تان را سریع‌تر درمان کنید

ممکن است آخر هفته باید در جمع حضور داشته باشید یا باید در جلسه کاری شرکت کنید یا شاید بدنی ضعیف داشته باشید و مستعد ابتلا به سرماخوردگی هستید. سرماخوردگی باعث خستگی، ضعف و تحریک و بی‌حالی می‌شود. سرماخوردگی بیماری شایعی، به‌خصوص در زمستان، است و همه‌ی ما به آن مبتلا می‌شویم. متأسفانه اغلب طی شدن دوره بیماری راه درمان است و تقریباً بین هفت تا ده روز طول می‌کشد. بااین‌حال، راه‌هایی برای کاهش اثر علائم و بهبود در دو روز وجود دارد. راه‌هایی برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی در آینده نیز وجود دارد.


بخش اول امتحان درمان‌های مؤثر خانگی


۱. نوشیدن مایعات

 نوشیدن مایعات فراوان باعث حفظ رطوبت بدن و کاهش علائم سرماخوردگی می‌شود. با اولین احساس گرفتگی بینی، آب زیادی بنوشید. برای جلوگیری از گلودرد، بیشتر از قبل آب بنوشید.

  • مصرف چای سبز در هنگام سرماخوردگی مفید است زیرا سرشار از آنتی‌اکسیدان است که به رفع عفونت در بدن کمک می‌کند. نوشیدن هرچه بیشتر مایعات باعث بهبودی می‌شود.
  • کمبود آب بدن باعث بدتر شدن سرماخوردگی می‌شود.

 نوشیدن آب

۲. استراحت کافی

یکی از بدترین علائم سرماخوردگی، احساس خستگی زیاد است. به خود سخت نگیرید و بیش از حد کار نکنید. یکی از بهترین راه‌های مقابله با سرماخوردگی استراحت کافی است، در این صورت بدن انرژی کافی برای مقابله با بیماری دارد.

  • سعی کنید شب‌ها زودتر از زمان معمول بخوابید. در حالت عادی باید بین هفت تا هشت ساعت در شبانه‌روز بخوابید. زمانی که بیمار هستید، یک تا دو ساعت بیشتر بخوابید. استراحت به بهبود کمک می‌کند.

خوابیدن

۳. مصرف خوراکی‌های مغذی

 توصیه‌ی غذایی مادرانه بسیار مفید است، سوپ مرغ واقعاً به بهبود علائم سرماخوردگی و بهترشدن حال شما کمک می‌کند. دانشمندان هنوز مشغول بررسی این مسئله هستند ولی برخی تحقیقات نشان داده سوپ مرغ باعث کاهش مخاط بینی می‌شود و این راه باعث کاهش علائم تنفسی سرماخوردگی می‌شود. تحقیقات نشان داده تأثیر سوپ خانگی و آماده در این مورد برابر است.

  • سایر مواد غذایی در بهبود سرماخوردگی نیز مؤثرند. برای مثال، باکتری‌های مفید ماست به بدن در مبارزه با عفونت کمک می‌کند.
  • سیر باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود«افزودن آن به سوپ مرغ باعث افزایش تأثیر آن می‌شود.».
  •  زنجبیل، ماده دیگری که برای استفاده در سوپ مفید است، باعث کاهش ناراحتی معده می‌شود.

سوپ مرغ

۴. استفاده از گیاه‌های دارویی

مخروط سانان مدت طولانی برای افزایش ایمنی بدن و درمان بیماری‌ها استفاده می‌شد. تحقیقات اخیر نشان داده استفاده از این گیاه دارویی باعث بهبود سریع‌تر سرماخوردگی می‌شود. بااین‌حال، مخروط سانان و سایر گیاهان دارویی اثرات جانبی نیز دارند، قبل از مصرف این گیاه دارویی با پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است مصرف هم‌زمان آن با سایر دارو و مکمل‌ها اثر منفی داشته باشد.

  • مکمل اقطی می‌تواند به بهبود علائم سرماخوردگی کمک کند. شما این مکمل را به شکل مایع یا قرص می‌توانید مصرف کنید.
  • نارون قرمز می‌تواند باعث بهبود گلودرد شود. بسیاری از گیاه شناسان و دکترها توصیه می‌کنند در صورت بارداری از مصرف این گناه خودداری کنید.

مکمل سرخاگل

۵. ورزش

اگر انرژی کافی دارید، سعی کنید ورزش‌های سبک انجام دهید. پیاده‌روی کوتاه در فضای آزاد قبل از ناهار بسیار مفید است. ورزش سبک می‌تواند باعث باز شدن مجاری بینی شود و به طور موقت سرماخوردگی بهبود می‌یابد. اگر گرفتگی بینی باعث مشکل تنفس شده، از انجام تمرین‌های سنگین هوازی خودداری کنید.

  • به خود سخت نگیرید و تمرینات سبک انجام دهید.
  • ورزش به طور طبیعی باعث بهبود روحیه می‌شود بنابراین انجام کمی ورزش باعث بهبود حال عمومی شما می‌شود.
  • اگر تب، سرفه، ناراحتی معده یا خستگی دارید، ورزش نکنید.

ورزش کردن

۶. بخور دادن

دوش آب گرم بگیرید، این کار باعث رفع خستگی عضلات و ازبین‌رفتن گرفتگی بینی می‌شود. زمانی که در حمام هستید، به‌آرامی فین کنید و متوجه می‌شوید بعد از آن راحت‌تر نفس می‌کشید.

  •  اگر وقت دوش گرفتن ندارید، از بخور دادن استفاده کنید. ظرف آب گرمی را روی سطحی بگذارید، حوله‌ای روی سر بیندازید و صورت خود را روی ظرف خم کنید و عمیق نفس بکشید.
  • می‌توانید گیاهان دارویی به ظرف بخور خود اضافه کنید. چند قطره روغن اکالیپتوس به آبی که با آن حمام می‌کنید، اضافه کنید. تحقیقات نشان داده اکالیپتوس می‌تواند باعث کاهش سرفه شود.
  • نعنا فلفلی نیز ماده موثری است، منتول ماده اصلی این گیاه باعث کاهش گرفتگی شود. روغن نعنا فلفلی را به آبی که با آن حمام می‌گیرید، اضافه کنید.

بخور دادن

بیشتر بخوانید: دردهای بدنی ناشی از آنفولانزا را درمان کنید


بخش دوم مصرف دارو


۱. مشورت با پزشک

تلاش برای یافتن بهترین دارو موجود در بازار برای درمان سرماخوردگی احتمالاً فرایند سخت و خسته‌کننده‌ای است. انواع مختلفی از دارو وجود دارد و یافتن بهترین گزینه برای شما، به‌خصوص زمانی که دچار گرفتگی بینی باشید، ممکن است سخت باشد.

  • از دکتر داروساز درباره بهترین داروی تأثیرگذار و بی‌خطر مشورت بخواهید. علائم را به‌دقت برای دکتر توضیح دهید. اگر احساس خستگی و خواب‌آلودگی یا مشکل در خواب هستید، آلرژی خاصی دارید برای او توضیح دهید.

صحبت کردن با پزشک راجع به دارو

۲. درمان شدیدترین علامت سرماخوردگی

 ممکن است تمایلی به مصرف بیش از اندازه دارو نداشته باشید زیرا منجر به خواب‌آلودگی و سایر مشکلات سلامتی می‌شود. با این‌حال، هنگام مواجه با سرماخوردگی می‌توانید از یک دارو استفاده کنید. به دنبال دارویی برای درمان بدترین علامت باشید.

  • اگر سرفه زیاد مانع از خواب می‌شود، به دنبال دارویی حاوی دکسترومتروفان باشید، این ماده در درمان گرفتگی بسیار مؤثر است.

مصرف داروی ضدسرفه

۳. استفاده از مسکن

 سرماخوردگی همراه با دردهای مختلف و حتی تب است. ممکن است با خستگی و کوفتگی عضلات مواجه شوید که باعث بدتر شدن حالتان می‌شود. برای تسکین این علائم از مسکن‌های بدون تجویز استفاده کنید.

  • آسپرین و ایبوپروفن اغلب به مقابله با سرماخوردگی به شما کمک می‌کند. فقط به راهنمای مصرف روی جعبه با دقت توجه کنید.
  • هنگام دادن آسپیرین به کودک احتیاط کنید زیرا ممکن است باعث ابتلا به سندرم ری شود. هیچ‌وقت به کودک زیر دو سال آسپیرین ندهید. کودکانی که به‌تازگی مبتلا به آنفولانزا یا آبله مرغان شدند نیز نباید آسپرین مصرف کنند. قبل از دادن آسپرین به کودک با پزشک مشورت کنید.

خوردن داروی مسکن

۴. تماس با دکتر در زمان مناسب

اگر مبتلا به سرماخوردگی ساده هستید، دکتر نمی‌تواند کمک زیادی به شما کند. ثابت شده آنتی‌بیوتیک برای درمان سرماخوردگی‌های ساده مؤثر نیست. اگر مبتلا به سرماخوردگی شدید، در خانه بمانید و به دکتر مراجعه نکنید.

  • اگر علائم شما ادامه یافت یا شدید شد، به دکتر مراجعه کنید. اگر در تنفس مشکل دارید، به طور ویژه نیاز به معاینه پزشکی دارید.

در صورت سرماخوردگی شدید به پزشک مراجعه نکنید


بخش سوم جلوگیری از سرماخوردگی در آینده


۱. ایجاد و پیروی از عادت‌های سالم

چندین راه برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی در آینده وجود دارد. سعی کنید نکات ساده و مهمی را برای داشتن زندگی سالم رعایت کنید، برای مثال در شبانه‌روز خواب کافی داشته باشید.

  • داشتن رژیم غذایی سالم و حاوی میوه و سبزیجات می‌تواند به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک کند. مصرف این مواد به مبارزه با میکروب‌ها به شما کمک می‌کند.
  • مدیتیشن را امتحان کنید. تحقیقات ثابت کرده افرادی که به طور روزانه مدیتیشن می‌کنند، سالانه به بیماری‌های کمتری مبتلا می‌شوند. این امر ممکن است به‌خاطر تأثیر مدیتیشن در کاهش استرس باشد که فشار زیادی به سیستم ایمنی وارد می‌کند.
  • به طور مرتب ورزش کنید. افرادی که پنج با در هفته ورزش می‌کنند، کمتر از بقیه به بیماری‌های تنفسی مانند سرماخوردگی مبتلا می‌شوند.

خواب کافی

۲. شستن دست‌ها

 میکروب‌های سرماخوردگی و آنفولانزا به‌راحتی در هوا پخش می‌شوند و تقریباً روی هر سطحی باقی می‌مانند. با لمس سطوحی مانند دستگیره در و تلفن میکروب‌ها به پوست شما انتقال می‌یابند. دست‌های خود را چند بار در روز بشویید، به در فصل‌های شیوع سرماخوردگی و آنفولانزا.

  • به مدت بیست ثانیه دست‌های خود را با آب گرم و صابون بشویید و آن‌ها را با حوله تمیز خشک کنید.

 شستن دست‌ها

۳. ضدعفونی وسایل

 با پاک‌کردن سطوحی که در طول روز لمس می‌کنید، احتمال جذب میکروب‌ها را کاهش می‌دهید. توجه ویژه‌ای به محیط کاری خود داشته باشید. همکاران شما یکی از مهم‌ترین منبع انتقال میکروب‌ها هستند. با ضدعفونی‌کردن کامپیوتر، تلفن و موبایل و خودکار در ابتدا و انتهای کار میکروب‌ها را دور نگه دارید. شما می‌توانید این مراحل را در خانه نیز اجرا کنید، سطوحی که بیشتر در طول روز لمس می‌کنید مانند شیر آب و سینک را ضدعفونی کنید.

ضدعفونی کردن تلفن

بیشتر بخوانید: با این کارها در زمستان مریض نمی‌شوید!

نظر دهید

پاسخ دهید

بازیابی رمز عبور
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0